Egmont Rapporten 2016

Småbørn

Forskelle i læring og livsduelighed grundlægges tidligt, og de er svære at udligne senere.

Vores tilgang

Som én af initiativtagerne til Småbørnsløftet arbejder vi for, at alle småbørn har et godt børneliv. At de udvikler de nødvendige forudsætninger – personligt, socialt og fagligt – for en god skolegang. Og at de første 1.000 dage af alle børns liv er præget af tryghed og stimulering, så de lige fra fødslen trives og får alsidige muligheder for at lære og udvikle sig.

15-20 % af småbørn er i risiko
2,5 års forskel
Utryg tilknytning

15-20 % af småbørn er i risiko

15 til 20 % af de mindste børn er i risiko for at komme bagud med personlige, sociale og sproglige kompetencer.

2,5 års forskel

Læringsuligheden er op til 2,5 års forskel både socialt og sprogligt mellem de børn, der hhv. klarer sig bedst og dårligst, når de er seks år.

Utryg tilknytning

Hvert tredje spædbarn vurderes at have en utryg tilknytning til deres primære omsorgspersoner.

Egmont Rapporten 2016

Egmont Rapporten 2016 sætter fokus på den tidlige indsats.

Gå til Egmont Rapporten 2016
Småbørn

Det støtter vi

Vi støtter særligt indsatser med fokus på storskalainitiativer i kommuner, afprøvning af indsatser i civilsamfundet og i lokalsamfundet.

Gå til Sådan støtter vi

Småbørn fædrebarsel

1.000 Dage

1.000 Dage er en programindsats i partnerskab med Mødrehjælpen, hvor formålet er let tilgængelig viden til udsatte småbørnsfamilier.

Gå til 1.000 Dage

Gå i dialog

Relevante materialer

Filtrer:
  • Alle