Ny pulje til lokale indsatser med fokus på den gode skolestart
Fotograf: Tomas Bertelsen

Otte nye indsatser skal forbedre børns skolestart

10.08.2020

Egmont Fondens bestyrelse har godkendt otte indsatser, som over de kommende år skal bidrage til at sikre alle børn en god skolestart, så de på sigt har bedre forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Egmont Fonden modtog 124 forespørgsler i forbindelse med en ansøgningsrunde, der alle havde fokus på at bidrage til en god skolestart for alle børn. Puljens formål var at fremme lokale initiativer på skoler, dagtilbud, foreninger, forældregrupper, PPR og kommuners mulighed for at skabe aktiviteter på skolestartsområdet. 

I alt er otte indsatser nu godkendt til en samlet sum på ca. 3,8 mio. kr.

”Vi har oplevet en stor efterspørgsel fra primært skoler, dagtilbud og lokale forening, og vi håber på, at disse lokale bevillinger vil gøre en konkret og mærkbar forskel for de børn, der enten er i risiko for en dårlig skolestart eller som faktisk oplever lav skoletrivsel. Egmont Fonden vil bidrage aktivt til at kommunikere resultaterne med det håb, at så mange som muligt vil kunne få glæde af erfaringer og sikre, at endnu flere børn får en god skolestart”, siger Mads Espersen Lyager, som er programchef i Egmont Fonden.

Alle indsatserne har fokus på børn i risiko for mistrivsel inden for tre områder:

  • Børn i risiko for en dårlig skolestart skal opspores og støttes før skolestart
  • Børn med lav skoletrivsel skal have den rette hjælp hurtigt
  • Intet barn skal stå uden for børnefællesskaberne.

Egmont Fonden valgte at sætte fokus på netop disse områder på baggrund af viden om udfordringer ved skolestart fra Egmont Rapporten 2019 ’NÅR STORE BLIVER SMÅ – giv alle børn en god skolestart’. Her viser tal, at selvom langt de fleste børn har en god start på skolelivet, så trives et mindretal på 11,6 pct. ikke, og det kan have langsigtede konsekvenser for børnene, herunder en reduceret sandsynlighed for at afslutte en ungdomsuddannelse.

Indsatser skal forbedre børns skolestart
Samlet set vil de otte nye indsatser nå ud til omkring 1.500 børn. Indsatserne er alle lokalbaserede og indeholder en række metoder til at forbedre skolestart, mens den katalytiske bevilling, som skal bidrage til at øge virkningen af ​​alle bevillingerne ved at udtrække og sprede læring fra dem og derved inspirere andre skoler, kommuner og dagtilbud i hele landet.

Egmont Fondens bestyrelse godkender følgende otte bevillinger i forbindelse med ansøgningsrunden med fokus på den gode skolestart:

  • 539.560 kr. til Egtved Skole til uddannelse i konfliktløsning og støtte til forældre
  • 400.000 kr. til Snejbjerg Skole og SFO til et forbedret overgangsprogram og forældrestøtte
  • 545.848 kr. til Havrehedskolen til træning i resilience
  • 510.210 kr. til Lundehusskolen tidlig identifikation og dedikeret støtte
  • 427.000 kr. til Skoledistrikt Nord, Frederikshavn Kommune til tidlig opsporing af udsatte børn
  • 400.000 kr. til Th. Langs Skole til læseklubber og aktiv inddragelse af skolebørnene
  • 490.005 kr. til Søllested Landsbyordning til styrket samarbejde og brug af anti-mobbe-værktøjer
  • 500.000 kr. til Egmont Fonden til en katalytisk indsats, der sigter mod formidling af læring fra de tilskud, der er anført ovenfor.

Det samlede beløb udgør 3.812.623 kr.

Læs mere om ansøgningsrunden her.
Læs mere om Egmont Fondens fokus på den gode skolestart her.
Download Egmont Rapporten 2019 ’NÅR STORE BLIVER SMÅ – giv alle børn en god skolestart’ her.

Yderligere oplysninger
Marie Andergren, kommunikationschef i Egmont Fonden, maa@egmontfonden.dk, tlf. 2491 5652