ER20 - Mathias
Tomas Bertelsen

Mathias: Jeg blev gladere for at gå i skole

21.08.2020

Før nedlukningen var skolen bare noget, der skulle overstås, men hjemmeundervisningen har styrket Mathias Nybro Laursens koncentration og givet ham lyst til uddannelse.

Mathias Nybro Laursen troede, han skulle være håndværker. I hvert fald ville han have et arbejde, hvor han mest skulle bruge sine hænder. Skolen interesserede ham ikke en døjt.

Det ser han anderledes på efter nedlukningen: 

– Hidtil har jeg fundet det virkelig kedeligt at gå i skole, men det har ændret sig, mens der var coronanedlukning. Så nu vil jeg på gymnasiet og se klog ud, siger han og ler.

Den nye beslutning forklarer han med, at han var begyndt at bekymre sig lidt over sine karakterer. De var ikke høje nok til, at han kunne være sikker på at bestå folkeskolens afgangsprøve, og da coronaen ramte, fik han endnu mere tid til at tænke over det:

– Jeg har altid syntes, det var meget sjovere at rende rundt og lave alt muligt andet end at sidde på en skolebænk – og når jeg alligevel sad der, lavede jeg fis med gutterne bag mig i stedet for at høre efter. På grund af corona havde jeg pludselig ikke noget at lave og kunne lige så godt prøve at lave mine skoleopgaver ordentligt, for man skal åbenbart være uddannelsesparat.

MARKANTE RESULTATER
I starten var det svært for ham at holde sig selv i gang med skolearbejdet, blandt andet fordi han kom langt senere i seng end normalt.

– Når jeg skal nå bussen til skole, går jeg i seng ved 22-tiden, men under coronaen skulle jeg jo bare sidde ved skærmen kl. 8 om morgenen, og derfor gik jeg tit meget senere i seng – også for sent.

Alligevel gav hans nye interesse for skolen markante resultater:

– Mine karakterer er gået op, og det føles faktisk ret så tilfredsstillende. Jeg troede for et år siden ikke rigtig på, at jeg ville bestå afgangsprøven efter 9. klasse, og da coronaen kom, anså jeg det for endnu mere urealistisk at klare den. Nu tænker jeg, at det slet ikke er umuligt.

Flere af hans klassekammerater har det på samme måde, vurderer Mathias.

– En del af mine kammerater fandt det også lettere at koncentrere sig under coronaen. Det har været lidt en øjenåbner for mig. Normalt tænker man mest på næste frikvarter, og hvornår man har fri, men skolen er ikke så kedelig, som alle går og siger.

For Mathias var det ikke noget problem at bede om hjælp fra læreren i onlineundervisningen. Faktisk føltes det lettere end i det fysiske klasseværelse, forklarer han:

– Jeg var ikke den, der rakte hånden mest op i timerne, men derhjemme ved computeren var det nemt for mig at bede om hjælp via Google Meet eller hos en af mine forældre.

RIGTIGE VENNER
Oveni har Mathias mærket, at coronaen har styrket ham socialt. Inden corona kunne han indimellem føle, at det var svært at vide, hvem i klassen der var rigtige venner, og hvem der bare var klassekammerater. Nu snakker han mere med flere og har fået flere ægte venskaber. En udvikling, som startede under nedlukningen:

– Jeg har aldrig facetimet så meget i mit liv som under nedlukningen. Det var helt vildt. Der var så mange, som ringede, og vi begyndte at snakke meget mere sammen, end vi gjorde før, og det er vi fortsat med også efter corona. Jeg har fået endnu flere venner, og den tvivl, jeg havde, om hvad der var rigtige venskaber, er væk.

Han svømmer på højt plan, og træningen var aflyst frustrerende længe under coronaen. I stedet lavede han flere og nye ting med sin familie. Faren, som bor i nærheden, er han begyndt at cykle og løbetræne sammen med. Og han har gået rigtig lange ture med sin mor og hendes veninde. Alligevel er han meget lettet over, at nedlukningen er slut. For i det lange løb var det ubehageligt, at skole og fritid flød så meget sammen:

– Det var rart at kunne ligge i min seng og lave skolearbejde og drikke cola imens, men skolen kom til at fylde mere, og man fik på en måde taget sin fritid. Der var mere af den, men på en træls måde, for man mistede det sjove ved at få fri.