Forside den gode skolestart

Egmont Rapporten 2019

Egmont Rapporten 2019 sætter fokus på skolestarten set fra et børneperspektiv.

Udfordringen

Ca. 60.000 danske børn starter hvert år i børnehaveklassen. Langt de fleste af dem har en god skolestart, men et mindretal på 11,6 % trives ikke i de mindste klasser.

En dårlig skoletrivsel er et problem for børnene ikke alene omkring skolestart, men den kan også følge dem senere hen – både i skolen og videre i uddannelsessystemet.

11,6 pct. trives ikke
Dårlig skolestart trækker lange spor
Venner er vigtigst

11,6 pct. trives ikke

Hvert niende barn i børnehaveklasse og 1. klasse siger selv, at de trives dårligt i skolen.

Dårlig skolestart trækker lange spor

Udfordringer ved skolestart følger børn senere hen i skolen og uddannelsessystemet.

Venner er vigtigst

At få venner og nogen at lege med fylder mest i børns tanker om skolestarten.

Fokus på Den gode skolestart

Egmont Rapporten 2019 er udarbejdet som et led i vores fokus på den gode skolestart.

Gå til Den gode skolestart
Egmont Rapporten 19 - Amager Fælled Skole

God skolestart kræver ledelse og samarbejde

På Amager Fælled Skole bliver samarbejdet om god skolestart prioriteret højt. Her er andelen af indskolingselever, der er meget glade for deres skole, på tre år steget med næsten 12 procentpoint (til 80 %). Systematisk videndeling om udsatte børn er en vigtig del af indsatsen.
Gå til Amager Fælled Skole

Relevante materialer

Filtrer:
  • Alle