29.03.2019
Egmont Fonden øremærker 10 mio. kr. til indsatser til gavn for ordblinde børn og unge, der vokser op i udfordrede hjem. Ansøgningsfristen er 1. juli.
”Som ordblind skal man knokle mere end andre for at klare sig godt i skolen og for at få en uddannelse. Det er som at være med i et maratonløb, hvor ordblinde har en ti kilo tung rygsæk på ryggen.”
Sådan beskriver én af børnene i Egmont Fondens børnepanel det at være ordblind.
Heldigvis klarer rigtig mange ordblinde sig godt gennem skolen med den rette støtte fra lærere, forældre og kammerater. Men hvis man er ordblind og samtidig vokser op i et hjem med svag social baggrund, hvor mulighederne for støtte er begrænsede, fordi familien måske kæmper med økonomiske, sociale eller andre problemer, er børnene dobbeltudfordrede, viser analyser lavet af Epinion for Egmont Fonden.
I en ny ansøgningsrunde ønsker Egmont Fonden at sætte fokus på, hvordan man bedst hjælper og støtter ordblinde børn og unge, som vokser op i udfordrede familier. I alt forventer Egmont Fonden at uddele ca. 10 mio. kr. på området.
Egmont Fondens ambition er at sikre, at alle ordblinde unge er i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse i 2030.
”Ordblindhed er i sig selv en barriere for at gennemføre en ungdomsuddannelse, men for ordblinde børn og unge med en svag social baggrund er udfordringen ekstra stor. Med vores call vil vi bidrage til, at der bliver taget ekstra hånd om de særligt udfordrede ordblinde børn og unge, som ifølge forskning ikke får den samme støtte hverken i skolen eller derhjemme som ordblinde børn og unge fra en stærk social baggrund”, siger Henriette Christiansen, direktør i Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration.
Ifølge analyserne fra Epinion er det 9 ud af de 10 ordblinde børn, som vokser op med en stærk social baggrund, der har gennemført en ungdomsuddannelse, mens det samme alene gælder for knap hver anden af de ordblinde unge med en svag social baggrund. Der er med andre ord en negativ sammenhæng mellem ordblindhed og barnets sociale baggrund.
En del af forklaringen på denne forskel kan formentlig hentes i resultaterne af analysen, som bl.a. viser:
Ovenstående fakta er alarmerende, idet forskningen samtidig viser, at bl.a. tidlig opsporing og den rette og tilstrækkelige støtte kan gøre ordblinde børn og unge næsten lige så gode til at stave og læse som andre børn – og dermed øge deres muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse betragteligt.
Egmont Fondens typer af støtte
Egmont Fonden forventer at give to forskellige typer af indsatser:
Fælles for begge bevillingsformer er, at Egmont Fonden vil lægge vægt på en høj grad inddragelse af børnene og de unge undervejs, at støtten bidrager til at skabe en positiv forskel for flest mulige ordblinde børn og unge, at det er muligt at vurdere resultaterne af indsatsen på de ordblinde børn og unges læring og livsduelighed, og at resultater og erfaringer fra bevillingen formidles til relevante målgrupper.
Ansøgningsfristen er 1. juli 2019.