Egmont Fonden Egmont Rapporten 2019

Den gode skolestart

Langt de fleste børn har en god skolestart, men et mindretal på 11,6 % trives ikke.

Vores tilgang

Vi arbejder for, at alle børn skal have en god skolestart. Vi fokuserer særligt på indsatser inden for tre områder:

  • Børn i risiko skal opspores og støttes før skolestart.
  • Børn med lav skoletrivsel skal have den rette hjælp hurtigt.
  • Intet barn skal stå uden for børnefællesskaberne.
11,6 % trives ikke
Dårlig skolestart trækker lange spor
Venner er vigtigst

11,6 % trives ikke

Hvert niende barn i børnehaveklassen og 1. klasse siger selv, at de trives dårligt i skolen.

Dårlig skolestart trækker lange spor

Udfordringer ved skolestart kan følge børn senere hen i skolen og videre i uddannelsessystemet.

Venner er vigtigst

At få venner og nogen at lege med fylder mest i børns tanker om skolestarten.

Egmont Rapporten 2019

Egmont Rapporten 2019 sætter fokus på, hvordan alle børn kan få en god skolestart, og hvordan udfordringer ved skolestart ikke alene kan have konsekvenser omkring skolestart, men også senere hen i uddannelsessystemet.

Gå til Egmont Rapporten 2019
Amager Fælled Skole

Strategi for Den gode skolestart

Vi opfordrer til et bredt samarbejde om dagsordensættelse af og investering i, at alle børn skal have en god skolestart.
Hent Strategi for Den gode skolestart
Søndervang

Det støtter vi

Vi støtter særligt afprøvning af nye metoder, der har et stærkt børneperspektiv.
Gå til Sådan støtter vi
Skolens venner

Skolens Venner

Alle børn fortjener at blive set og hørt i skolen. Skolens Venner er en forening af frivillige, der arbejder for at øge elevers trivsel og styrke deres personlige, sociale og faglige udvikling.
Gå til Skolens Venner

Ny pulje til lokale indsatser med fokus på den gode skolestart

Læs mere her

Gå i dialog

Mads Espersen Lyager

Programchef

Email:
Telefon:
23 84 33 76

Relevante materialer

Filtrer:
  • Alle