"Vi kom rigtig til at mærke, vi er søskende. Det har vi aldrig prøvet før"

Egmont Fonden støtter gennem programmet ”En Håndsrækning” Børnehjælpsdagen, der arbejder for et godt liv for anbragte børn og unge. Støtten har givet fem anbragte børn, der bor i tre forskellige plejefamilier, muligheden for at få en drøm opfyldt – nemlig en fælles ferie til Mallorca.

Emil, Anne, Per, Pia og Ida er søskende, men bor i tre forskellige plejefamilier i Thy og på Mors. For nyligt skrev de til Børnehjælpsdagens Drømmebank, der hvert år opfylder cirka 50 drømme for anbragte børn over hele landet. De fem søskende var heldige, for deres drøm gik i opfyldelse. Gennem Børnehjælpsdagen fik de nemlig en fælles ferie til Mallorca.

En stor oplevelse
De fem søskende ser hinanden flere gange om året – både til højtider, sammenkomster og i ferier – men det kan godt være en udfordring at finde tid til hinanden alle fem, når man bor i tre forskellige familier. Derfor var turen til Mallorca en stor oplevelse for dem. ”Vi har fået en oplevelse sammen for livet, som vi skal snakke om og tænke tilbage på i rigtig lang tid,” siger Anne og Pia til Thisted Dagblad og fortæller: ”Vi kom rigtig til at mærke, at vi er søskende. Det har vi aldrig prøvet før på samme måde”.

En Håndsrækning
Egmont Fonden uddeler hvert år cirka 9 millioner som en håndsrækning til sårbare børn, unge og familier. Støtten bliver uddelt gennem fem forskellige partnerorganisationer – herunder Børnehjælpsdagen, der støtter anbragte børn og unge og styrker dem til at blive mere parate til voksenlivet.