Skolepigerne Alberte og Alberthe tager kampen op mod angsten

DR1 viser i aften og næste onsdag to dokumentarprogrammer 'Børn i angstens greb'. Programmerne, som følger fire børn og unge med angst, er støttet af Egmont Fonden.

Op mod 100.000 børn lider af angst. Blandt dem er Alberte fra Dragør og Alberthe fra Hellerup. De går i 5. klasse og nærmer sig teenagelivet. Men angsten styrer deres liv. De har svært ved at være alene. Angsten giver dem kvalme, og de har problemer med at trække vejret.

DR1 viser i aften og på næste onsdag to dokumentarprogrammer 'Børn i angstens greb'. Programmerne, som er støttet af Egmont Fonden, stiller skarpt på en af tidens store samfundsmæssige udfordringer - angst. I de to programmer følger vi fire børn og unge med angst og deres familier gennem to forskellige behandlingsforløb. Her får vi et indblik i de unges og familiernes kamp for at komme angsten til livs. Programmerne går desuden tæt på de problemer, det giver, når angsten tager styringen.

Ingen kender det præcise antal børn og unge, der kæmper med angst. Undersøgelser tyder på, at op mod fem procent af alle børn og unge under 18 år lider af angst, som de behøver hjælp til og behandling for. Det svarer til ca. et barn i hver skoleklasse. En stor del af dem kommer aldrig i behandling. Det er nemlig ofte stille og høflige børn, der ikke viser tegn på mistrivsel. Men ubehandlet angst kan få alvorlige konsekvenser for deres fremtid og evne til at tage en uddannelse og passe et arbejde. Med angsten følger ofte også et ødelagt familieliv, og som programmerne viser, griber den ofte forstyrrende ind i forældrenes arbejdsliv og giver problemer på jobbet.

Angst blandt børn er relativt let at behandle. Alligevel er der alt for mange børn og unge, der ikke får tilbudt behandling. Ifølge en af de førende eksperter på området, Barbara Hoff Esbjørn fra Center for Angst på Københavns Universitet, har angst blandt børn og unge været et overset problem i alt for mange år - også økonomisk. Det er dog ved at vende.

"Jeg oplever, at der er større fokus på angst blandt børn og unge, og der kommer også flere tilbud. Men det er ikke gjort med mere fokus og velvilje alene. Udfordringen er at sikre kvaliteten i de behandlingstilbud, vi ser i dag. Og det kræver et kompetenceløft af de faglige kræfter. Derfor er det vigtigt, at der afsættes ressourcer til at opkvalificere medarbejdere og indsatsen," udtaler Barbara Hoff Esbjørn.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er angst den hyppigste årsag til førtidspension, og med 8,6 mia. kroner årligt er det den sygdom, der koster Danmark mest i produktionstab. Derfor er der al mulig grund til at sætte større fokus på problemet. Henriette Christiansen, som er direktør i Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration, håber således også at dokumentarprogrammerne kan være med til at øge opmærksomheden på angst:

”Vi ved, at angst hos børn og unge kan udvikle sig til behandlingskrævende lidelser med negative konsekvenser til følge. Derfor er det afgørende at få fokus på tidlig opsporing og støtte, hvilket dokumentarfilmene bidrager til. Derved håber vi at øge børnenes og de unges mulighed for at håndtere angsten, så de trives bedre og kan deltage i samfundslivet på lige fod med andre,” siger Henriette Christiansen, som er direktør i Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration.

Programmerne, der er produceret af Feldballe Film & TV, vises i aften og den 8. juni kl. 21 på DR1.