skilsmisse-06-lowres

Skilsmisseforældre skændes om børnene i julen

20.12.2016

Mere end hver fjerde fraskilte forælder har konflikter med sin ekspartner i forbindelse med julen, viser nye tal Epinion har lavet for Børns Vilkår og Egmont Fonden.

Juleidyllen kan have trange kår især for børn i skilsmissefamilier. 28 % af alle skilsmisseforældre angiver nemlig, at julen giver anledning til konflikter mellem dem og deres ekspartnere. Det viser en survey, Epinion har foretaget for Børns Vilkår og Egmont Fonden blandt 504 fraskilte forældre med børn under 18 år.

Konflikterne handler især om fordelingen af barnets dage i julen og logistikken i juledagene, viser surveyen. Tallene bakker op om erfaringer fra BørneTelefonen og ForældreTelefonen, der viser, at julen kan være særligt svær for skilsmissefamilier.

”For mange skilsmissebørn og forældre er julen uproblematisk. Dog er der også en del børn, der er kede af, at forældrene ikke kan enes om, hvor de skal holde jul og at kommunikationen foregår gennem børnene. Julen er derfor ikke nødvendigvis noget, de glæder sig til,” fortæller seniorkonsulent i Børns Vilkår, Bente Boserup.

18% angiver, at de i år holder juleaften sammen med ekspartneren og deres yngste fælles barn og ifølge 36% af forældrene har bruddet givet anledning til nye juletraditioner. En del angiver her, at børnene holder to juleaftener, en med mor og en med far.

”Det kan i nogle tilfælde være en god løsning. Det er en god idé at tænke over, hvor mange julefejringer, barnet kan magte alt efter alder og temperament. Man kan også finde på andre hyggelige juletraditioner,” siger Bente Boserup.

For blandt at hjælpe børn i skilsmisse bedre, tilbyder Børns Vilkår i samarbejde med Egmont Fonden rådgivning til forældre på ForældreTelefonen. Den er åben alle juledagene.

”Forældrenes konfliktniveau er afgørende for børns trivsel, og særligt i julen er der risiko for, at konflikterne blusser op. Derfor er det ekstra vigtigt at være opmærksom på børnenes behov. Her kan rådgivning fra ForældreTelefonen hjælpe forældrene til at hjælpe deres børn,” siger direktør i Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration, Henriette Christiansen.

Sådan bliver det en god skilsmissejul
Kontakt ForældreTelefonen, www.børnsvilkår.dk/forældretelefonen

Få flere gode råd til en børnevenlig skilsmissejul, www.børnsvilkår.dk/goderåd2016

Yderligere oplysninger