Ordskælv bliver del af Egmont Fondens Spireprogram

Karen Siercke, leder af organisationen Ordskælv, får 150.000 kr. af Egmont Fonden.

Foto: Pil Christoffersen

Ordskælv bliver del af Egmont Fondens Spireprogram og foreningens stifter og leder, Karen Siercke modtager 150.000 kr., som i efteråret skal gå til udvikling af foreningens forretningsmodel.

Spireprogammet er udviklet af Egmont Fonden med inspiration fra venturefilantropi, og støtter ildsjæle og organisationer, som arbejder med læring for udsatte børn på nye og anderledes måder. Og netop unikke metoder er kendetegnende for Ordskælv.

Ordskælv har til formål at give børn og unge mulighed for at udtrykke sig på egne præmisser og skabe agendasættende udgivelser, der belyser samfundsproblematikker ud fra deres perspektiv. Ordskælv har særligt fokus på og erfaring med at inddrage de børn og unge, der på den ene eller den anden måde har en tungere bagage end gennemsnittet og sjældent bliver hørt uden, at de bliver stigmatiseret.

Karen Siercke siger: ”Vi tror på, at alle børn og unge kan forvandle deres udfordringer til styrker, når de kobles med frivillige mentorer, et stærkt netværk af partnere, og inddrages som aktører og får mulighed for at fortælle deres egne historier. Og vi tror på, at samfundet bliver beriget ved at skabe plads til og inddrage børn og unges perspektiv i samfundsudviklingen: Børn og unges fortællinger er en vigtig fremkaldervæske, der trækker samfundets nuancer frem.”

Ordskælv trækker i dag sine ressourcer fra et stort netværk af frivillige og pro-bono partnerskaber samt en lille fast kerne af erfarne Ordskælv-konsulenter, der er ansat via projektmidler. Nu skal Ordskælv med bevillingen fra Egmont Fonden på jagt efter en forretningsmodel, som kan hjælpe til at sikre initiativets bæredygtighed.

Om Egmont Fondens Spireprogram siger Henriette Christiansen, direktør for Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration:

”Vi ser ikke ret mange nye organisationer, der arbejder med at skabe varige positive forbedringer for udsatte børn og unge i krydsfeltet mellem det sociale område og det læringsmæssige område. Derfor vil vi gerne bidrage til at kapacitetsopbygge disse organisationer, så de når flest mulig børn og unge med størst mulig positiv effekt,” siger Henriette Christiansen, direktør for Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration.