Egmont Fonden vil forbedre skolegangen for syge børn

Med støtte fra Egmont Fonden går 21 skoler fra tre af landets kommuner nu forrest i arbejdet med at forbedre vilkårene for skoleelever med kronisk og langvarig sygdom. Målet er, at projektets løsninger og initiativer om tre år skal være en fast del af grundskolens rammer og tilbud på nationalt plan.

Hvert sjette barn i grundskolen slås med mindst én kronisk eller langvarig sygdom og oplever store udfordringer i hverdagen, herunder også i skolen. Der er ingen systematisk indsats på området, som kan hjælpe de udfordrerede elever med at få en god skolegang, så flere børn er overladt til sig selv og forældrenes hjælp.

Derfor har Egmont Fonden støttet Danske Patienters projekt “Skole for mig” med fem millioner kroner, hvor 21 skoler fra Københavns, Guldborgsund og Svendborg Kommune nu skal teste ideer, løsninger og redskaber til at forbedre syge børns vilkår i grundskolen.

“En kronisk og langvarig sygdom kan have alvorlig betydning for barnets sociale og faglige udvikling. Med “Skole for mig” ønsker vi at forbedre syge børns vilkår i grundskolen, så eleverne hjælpes til at kunne leve et normalt børne- og ungdomsliv, præget af trivsel og læring,” siger Henriette Christiansen, direktør hos Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration.

De 21 skoler går nu i gang med at afprøve og teste de konkrete redskaber, løsninger og ideer i praksis, som skal være med til at skabe vigtige, positive forandringer i syge børns liv. De erhvervede erfaringer bliver afgørende for, hvordan projektet senere skal udbredes og implementeres bredt i den danske grundskole

Syge børn overlades til sig selv
Vigerslev Allés Skole i København er en af skolerne, som samarbejder med “Skole for mig”. Her har Magnus, som går i femte klasse, allerede erfaret, hvor svært det kan være at få en hverdag i skolen til at fungere, når man er psykisk udfordret af både OCD og angst. Da han for nogle år siden skulle vende tilbage til klassen efter et sygdomsudbrud og længere tids fravær, følte han sig alene med sine problemer.

“Lærerne prøvede at være hjælpsomme, men de vidste bare slet ikke, hvordan de skulle hjælpe mig. Derfor endte det ofte med, at jeg sad alene ude på gangen i timerne og græd eller tog hjem. Det var faktisk kun Betina (ressourcemedarbejder på Magnus' skole, red.), der forstod, hvad jeg havde brug for, fordi hun havde taget et kursus i det. Men hun var jo kun afsat til mig et par timer om ugen, når hun ikke var til møder. Det kunne være rart, hvis der var flere lærere, der vidste noget, og som kunne hjælpe,” siger Magnus.

Magnus har deltaget i et af “Skole for mig”s børnepaneler, hvor han i samarbejde med andre børn har været med til at udvikle og kvalificere nogle af de redskaber, som skolerne nu skal afprøve. Børnepanelerne arbejder blandt andet på at lave film, plakater, spil og quiz til undervisningsbrug.

Lærerne mangler konkrete redskaber
For lærere kan det være en vanskelig udfordring at hjælpe børn som Magnus i dagligdagen og vide, hvordan det enkeltes barns behov bedst imødekommes. Det kan Betina Foget, som har hjulpet og støttet Magnus, nikke genkendende til, og hun ser frem til at blive klædt endnu bedre på til at kunne støtte børn som Magnus i fremtiden.

“Vi har været udfordret på, hvordan vi kan hjælpe de her børn. Nu får vi en unik mulighed for at blive klædt ordentligt på til at støtte børnene ud fra redskaber, som de selv har været med til at udvikle – derfor slår vi til. Med samarbejdet håber vi på at skabe en større forståelse for skolens syge børn – ikke bare blandt lærerne, men også de andre elever,” siger Betina Foget.

For at støtte skolernes test af redskaberne i dagligdagen har “Skole for mig” også oprettet en rådgivningstelefon, hvor ledere, lærer og pædagoger kan ringe ind, hvis de har spørgsmål eller ønsker undervejs.