Egmont Fonden på Folkemødet 2016

Hvordan skaber vi flere mønsterbrydere og mere livsduelige børn? Hvad mener politikere, at fagfolk skal gøre bedre for at sikre udsatte børns læring? Og hvordan lytter vi til børnene, når forældrene råber ad hinanden? Det er nogle af de spørgsmål, Egmont Fonden vil diskutere på årets folkemøde, sammen med politikere, eksperter og børnene selv. Det hele finder sted fredag den 17. juni.

Se Egmont Fondens program for Folkemødet her:

Fredag d. 17. juni kl. 11.30-12.30: Flere mønsterbrydere, tak!
F9: Egmonts telt ved Allinge Røgeri

15-20 procent af en årgang forlader skolen uden at kunne læse, regne og skrive. Det handler ikke bare om manglende faglighed, men også om personlige og sociale kompetencer. Egmont Fonden har undersøgt danske børns livsduelighed og spørger politikere og eksperter om, hvem der kan og bør gøre noget for de børn, der i dag er på kanten af uddannelsessystemet? Hvem har ansvaret? Hvilken rolle skal skolen og forældrene spille? Og dagtilbuddet? Og skal vi sætte mål for, hvor livsduelige danske børn skal være?

Panel: Mattias Tesfaye (S), Merete Riisager (LA), Lisbeth Zornig, Rachel Röst,

Stefan Hermann (Metropol), Henriette Christiansen (Egmont Fonden)

Ordstyrer: Mette Hovmand-Stilling, chefredaktør Vores Børn

Fredag d. 17. juni kl. 13-14: Fagfolk til eksamen: Hvordan giver vi udsatte unge en bedre skolegang?
#Faktaboksen - Kæmpestranden.

Hvis vi vil hjælpe udsatte børn godt på vej, er det afgørende, at de får en god skolegang og kommer videre i uddannelse. Men det er svært. Senest viste en SFI-undersøgelse, at over halvdelen af de 15-årige anbragte børn ikke havde nået 9. klasse. Så hvordan kan vi gøre det bedre? Normalt stiller vi politikerne til ansvar, men her vender vi det om og giver politikerne mulighed for at udspørge de ansvarlige fagfolk. Egmont Fonden og SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd – sætter rammen for en konstruktiv debat.

Panel: Jakob Mark (SF), Louise Elholm (V), Benny Andersen, (Socialpædagogernes Landsforbund), Ane Stallknecht (BKF), Dorte Andreas (Skolelederne), Anna Mee Allerslev (KL)

Ordstyrer: Christian Schou, vært P1

Fredag d. 17. juni kl. 14.45-15.45: Hvem hører barnet, når mor og far råber?
F9: Egmonts telt ved Allinge Røgeri

De voksne ved ikke altid bedst, hvad der er børnenes behov i en skilsmisse. Men det kan være svært at høre, hvad børnene siger, når forældrene er begyndt at råbe ad hinanden. En bisidder kan være vejen frem for børnene, mener Børns Vilkår, der sammen med Egmont Fonden stiller spørgsmålet videre til politikere og eksperter.

Panel: Karen Ellemann (V), Pernille Rosenkrantz-Theil (S), Karin Nødgaard (DF), Søren Fauli (filminstruktør og fraskilt far), Helle Haxgart, (Statsforvaltningen), Rasmus Kjeldahl (Børns Vilkår)

Ordstyrer: Mette Hovmand-Stilling, chefredaktør Vores Børn

Skilsmissetema
Skilsmissedebatten er en del af et skilsmissetema, der på Folkemødet bringer skilsmissens konflikter og konsekvenser for børnene i fokus. Se de andre sessioner her.