Egmont Fonden på Folkemødet 2015

Vi glæder os til at deltage i Folkemødet 2015 på Bornholm og til at være vært for to spændende debatter om henholdsvis skilsmisse og intensiv læring.

Egmont Fonden vil være at finde på Folkemødet torsdag og fredag d. 11.-12. juni, og vi glæder os til at deltage i spændende debatter om børn og unge. Vi afholder også selv to debatter.

Du kan se programmet her:

Fredag d. 12. Kl. 11.30-12.30
DEBAT: Skilsmisse – ikke for børn?!

Hvor skal kassen med yndlings-LEGO stå, når mor og far bliver skilt? Mange forældre vil gerne have lige del i barnets liv efter en skilsmisse og putter barnets hverdag i en kuffert og en 7-7-ordning med en uge hos hver. Det kan være godt for både barn og forældre, fordi barnet får lige tætte relationer til mor og far. Men hvis forældrene ikke kan samarbejde, risikerer fokus på lige vilkår for forældrene at overskygge barnets tarv, lyder det fra eksperterne.

På Folkemødet stiller Egmont Fonden og Børns Vilkår skarpt på, hvad der er barnets tarv, når forældrene bliver skilt. Hvad er den gode skilsmissekultur? Skal samfundet betale for at skabe den? Og skal vi forebygge konflikter som i Norge eller først sætte ind, når barnet er kommet i klemme? Vi hører børnene og spørger eksperterne.

Vært: Henriette Christiansen, Egmont Fonden
Panel: Karen Ellemann (V), forfatter Signe Wenneberg, Rasmus Kjeldahl fra Børns Vilkår og Maj Heide Ottesen fra SFI
Plus børnestemmer
Ordstyrer: Mette Hovmand-Stilling, chefredaktør på Vores Børn

Fredag d. 12. 15.45-16.45
DEBAT: Skal flere børn gå i skole i sommerferien?

Undersøgelser viser, at særligt udsatte børn sakker bagud i juli og august. Samtidig viser erfaringer fra blandt andre LøkkeFondens Drengeakademi og Egmont Fondens program for anbragte børn, Lær for Livet, at intensive læringsforløb, som består af camp-ophold og alternative læringsmetoder, flytter sårbare elever markant – både fagligt og socialt. De får ny lyst til læring – og øger deres chancer for at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Men hvad siger politikere, lærere, skoleledere og forældre? Skal vi sende flere børn på intensiv læring i ferien? Eller skal børnene have lov til at holde fri fra konkurrencestaten? Kan vi være det bekendt, når vi nu ved, at de intensive forløb hjælper sårbare børn? Og kan vi alternativt flytte viden fra de intensive forløb tilbage til klasseværelset?

Egmont Fonden udkommer i juni med en ny undersøgelse, der kortlægger behovet for og værdien af intensive læringsforløb for udsatte børn og unge. På Folkemødet sætter vi de vigtigste pointer til debat.

Ordstyrer: Stefan Hermann, Metropol
Panel: Bertel Haarder (V), Lars Goldschmidt (S) og Henriette Christiansen, Egmont Fonden