Logo

RSS Print

Civilsamfundet skal tage mere ansvar for udsatte børns læring

“Det er et svigt, at 15-20 procent af en årgang går ud af skolen uden at kunne læse, skrive og regne,” siger Henriette Christiansen i et stort interview i Altinget i dag. Opfordringen lyder, at civilsamfundet bør tage meget mere ansvar for især udsatte børns læring.

Udfordringen for udsatte børn i dag er ikke, at de går sultne i seng – udfordringen er, at de ikke har noget at stå op til. Henriette Christiansen fortæller i et interview i Altinget i dag om nutidens fattigdom for børn og unge og om, hvordan den kan mindskes.

Flere hænder bør hjælpe
Det kan den ifølge Henriette Christiansen, hvis civilsamfundet tager større ansvar for især udsatte børns læring: "Der er behov for, at vi alle sammen føler et større ansvar for, at vores børn lærer det, der skal til for at blive stærke, velfungerende mennesker. Der er knaphed på ressourcer i folkeskolen, og det gælder ikke bare kroner, men i meget højt grad også timer, så der er en anledning til, at man opvejer, om man kan gøre kagen større. Om flere hænder kunne komme ind og hjælpe," forklarer hun.

Læs hele artiklen her, hvor Henriette Christiansen uddyber, hvordan civilsamfundet kan spille en vigtig rolle i udsatte børn og unges læring.