Call for action: Hjælp til sorgramte familier

Hvordan hjælper vi akut familier, der rammes af sygdom og død? Deltag i Egmont Fondens workshop d. 20. august 2015.

Hvad skal der ske?

Når familier oplever sygdom eller død, rammes børn og unge i særlig grad. Hverdagen i familien kommer under pres. For nogle bryder familielivet sammen. Familien holder op med at modtage gæster i hjemmet, har ikke overskud til at lave mad eller gøre rent.

Mange gør, hvad de kan for at hjælpe. Men når vi spørger børnene, fortæller de, at de og deres familier har brug for mere hjælp i den akutte situation. Også de små ting kan gøre en stor forskel – fx at smøre en ekstra madpakke, køre børnene til svømning eller hjælpe til med lektier en gang om ugen.

Men det kan være svært at vide, hvordan man kan hjælpe. Både som privatperson og som organisation. Og det kan være svært for familierne at række ud efter hjælp. Der er brug for at tænke i nye løsninger, nye måder at koordinere hjælpen på mellem dem, der har behov for hjælp, og dem, der gerne vil hjælpe.

Derfor indbyder Egmont Fonden til en workshop for jer, der er i stand til at ændre tingenes tilstand og bidrage til nye løsninger. I kender måske selv til problemet? Eller har erfaring med at finde løsninger på andre sociale problemer? I er stærke fagligt eller kommunikativt. Og I formår at engagere mennesker omkring jer.

Hvor og hvornår?

Workshoppen finder sted torsdag den 20. august fra 14.00 til 17.30 i Egmonthusets kantine, Vognmagergade 11, 1148 København K.

På workshoppen vil vi præsentere behovet og vores viden om, hvad familierne har brug for. Håbet er, at det kan inspirere jer, der deltager, til at tænke videre i bæredygtige løsninger på familiernes behov for akuthjælp. Gerne på tværs af jeres organisationer og faglige områder.

De bedste idéer får sparring og udviklingsmidler fra Egmont Fonden

I ugerne efter workshoppen vil der være mulighed for at pitche sine idéer til Egmont Fonden. De, der bidrager med de 3-5 bedste idéer, vil få sparring og midler til at udvikle deres idé yderligere for siden at kunne søge finansiering hos Egmont Fonden til at realisere den.

Hvis du på baggrund af workshoppen vil have mulighed for at modtage udviklingsmidler til at videreudvikle din idé, skal du sende os en forespørgsel senest den 21. september 2015. Du kan finde inspiration til forespørgslen her.

Du kan tilmelde dig ved at skrive til mail@egmontfonden.dk. Hvis du vil vide mere, inden du melder dig til, er du velkommen til at kontakte Jakob Roepstorff på jr@egmontfonden.dkeller på telefon 20 21 33 23. Tilmelding sker efter først-til-mølleprincippet.

Vi håber, at du/I har lyst til at være med.