Børn og unge vil gerne inddrages mere

Hvad vil børn og unge gerne inddrages i – og vil de gerne inddrages mere? Det har vi spurgt 191 børn og unge fra Mary Fondens Ungepanel om.

Børn og unge har ret til at blive inddraget. Det er en lovfæstet ret, men alligevel oplever nogle børn og unge, at de reelt ikke bliver lyttet til og inddraget i beslutninger om skolens indhold. Det viser i hvert fald den lille stikprøve, Egmont Fonden har lavet blandt de 191 børn og unge i Mary Fondens Ungepanel.

Vil gerne præge undervisningsmetoder i skolen
Mange af børnene og de unge fortæller, at de gerne vil inddrages mere – især når det kommer til undervisningens indhold og tilrettelæggelse: ”Det kunne have været fedt, hvis vi kunne have været med til at præge undervisningsmetoderne, så det hele ikke var tavleundervisning”, er der fx en pige fra Ungepanelet, der siger.

Indflydelse på politiske områder
Det er ikke kun i beslutninger, der angår skolen og undervisning, børnene og de unge gerne vil inddrages – de vil også gerne inddrages og høres, når det kommer til politiske spørgsmål og beslutninger. 90 % af Ungepanelet vil fx gerne have mere indflydelse på uddannelses- og skolepolitikområdet, mens 75 % af dem gerne vil involveres mere i kultur- og fritidspolitik. Mange af dem viser også interesse for både socialpolitik og integrationspolitik. Det er dog ikke alle politikområder, børnene og de unge gerne vil inddrages i; når det kommer til skatte- og finanspolitik, synes kun 5 % af Mary Fondens Ungepanel, at det er vigtigt at blive hørt.