hussein

Børn får hjælp til et aktivt fritidsliv

21.09.2016

Egmont Fonden og Røde Kors giver fritidskontingent og udstyr til udsatte børn i Kolding. Det kan være med til at sikre øget trivsel, siger ekspert.

Siden sommerferien er tusindvis af børn og unge til fodbold, dans og andet. Men det er ikke alle familier i Danmark, der har råd til at sende deres barn til en fritidsaktivitet. Hussein på 11 år kan kun gå til fodbold, fordi hans mor får økonomisk støtte til kontingent og udstyr.”Hvis vi ikke fik støtte til at betale kontingent, så ville Hussein ikke kunne gå til fodbold. Det har vi ikke råd til,” siger Husseins mor Hamdia og fortæller, at hun jo også skal have råd til buskort.

Drømmer om Real Madrid
Hussein bor i Kolding i en lejlighed sammen med sin mor, far og tre søskende. Begge forældre er på kontanthjælp. Derfor har Egmont Fonden gennem Røde Kors betalt kontingent og udstyr hvert år siden Hussein begyndte at gå til fodbold for syv år siden. Fodbold betyder alt for Hussein. Han træner tre gange om ugen, har vundet ni pokaler og drømmer om at spille for Real Madrid. For Hussein er kampene om pokalerne noget af det bedste ved at gå til fodbold.

”Man tager det mere alvorligt og spiller bedre fordi man gerne vil vinde. Det handler ikke kun om at score mange mål og om skinnende pokaler, men om at føle sig god til noget og at have nogle rigtig gode kammerater. De betyder meget. Vi mødes også derhjemme og spiller fodbold,” siger Hussein.

Et aktivt fritidsliv styrker udsatte børn
Resultater fra forskning viser, at et aktivt fritidsliv netop kan være med til at give udsatte børn netværk til andre børn og voksne. Det kan sætte gang i en positiv spiral.

”Succesoplevelser i fritidslivet er med til at sikre øget trivsel og højere selvværd. I bedste fald kan de gode oplevelser i fritiden give barnet energi til også at klare nogle af de udfordringer, de møder andre steder i livet – for eksempel skolen,” siger konsulent hos Røde Kors, Ziga Friberg.

I 2016 har Hussein og 46 andre børn i Kolding indtil nu fået støtte til fritidskontingent, udstyr og fødselsdage, fordi familierne er økonomisk udsatte.

Røde Kors uddeler støtte på vegne af Egmont Fonden. I 2016 har Røde Kors indtil nu uddelt støtte til 1.400 børn i hele Danmark. Alle børn der får støtte deltager også i Røde Kors’ forskellige sociale aktiviteter.