kronprinspar-portraet
Kronprinsparets Fond

Egmont Fonden indgår stort samarbejde med Kronprinsparets Fond

21.01.2016

Det norske kronprinspars fond, Kronprinsparets Fond, og Egmont Fonden indgår partnerskab, der skal øge trivsel og læring for unge i Norge. Samarbejdet løber over fire år og har fået bevilget en beløbsramme på 12,5 millioner norske kroner af Egmont Fonden.

Egmont Fonden og Kronprinsparets Fond i Norge indgår et strategisk samarbejde, der skal sikre, at flere unge i Norge får mulighed og forudsætninger for at kunne skabe sig et godt og værdigt liv. Samarbejdet vil særligt fokusere på uddannelse og læring, som er et af Egmont Fondens hovedindsatsområder.

”I takt med, at Egmont som medievirksomhed har stadig flere kommercielle aktiviteter i Norge, er det vigtigt for Egmont Fonden også at tage et socialt medansvar i det norske samfund. Derfor glæder vi os meget over at have indgået partnerskab med Kronprinsparets Fond, som arbejder professionelt og ambitiøst og har skabt gode resultater for unges trivsel og læring. Vi tror, vi kan lære meget af hinanden på tværs af landegrænser og dermed sikre den bedst mulige indsats for nogle af samfundets mest udsatte,” siger Henriette Christiansen, direktør for Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration.

Norsk kronprins: Stort potentiale for fremtiden

Partnerskabet skal blandt andet medvirke til at videreudvikle og sprede initiativer, der øger læringsudbyttet i den norske folkeskole samt tiltag, som skal motivere og hjælpe unge til at fuldføre en ungdomsuddannelse.

”Uddannelse og læring er utrolig vigtigt for unges mulighed for at arbejde og deltage i samfundet. Alle unge har et stort potentiale, og projekterne i Fonden fokuserer bevidst på at hjælpe med at forløse dette potentiale. Her ligger utrolig meget energi og muligheder for fremtiden,” siger H.K.H. Kronprins Haakon.

Med Egmont Fondens bevilling på 12,5 mio. norske kroner ser direktør i Kronprinsparets Fond, Irene Lystrup, store perspektiver i at kunne udvide fondens aktiviteter, så de kommer endnu flere unge til gavn.

”Det er en glædens dag for både de unge i vores projekter og for os i Kronprinsparets Fond. Vi er rigtig stolte og taknemmelige for, at Egmont Fonden har valgt os som ny samarbejdspartner. Sammen skal vi sikre, at initiativerne i Kronprinsparets Fond, når ud til endnu flere unge, og at projekterne udvides med nye aktiviteter,” siger Irene Lystrup.

Kronprinsparets Fond har til formål at give unge i Norge mulighed og forudsætning for at leve et godt liv. Fonden samarbejder med en række partnere og projekter, som alle arbejder for at bringe unge tilbage i uddannelse og job, skabe større mangfoldighed og samfundsengagement.