Logo

RSS Print

Spørgsmål og svar

Her finder du svar på de typiske spørgsmål, som vi får i forbindelse med ansøgningsprocessen.

  • Er der en ansøgningsfrist? Nej, ansøgninger behandles løbende.
  • Er det afgørende for en bevilling, om man søger i begyndelsen eller slutningen af året? Nej. Store og små projekter tildeles støtte, hvis de er relevante uanset tidspunkt.
  • Hvad skal der til for, at en indsats får støtte? Du kan få et overblik over Egmont Fondens principper for uddeling af fondsmidler her.
  • Hvem tager beslutning om støtte? Det er Egmont Fondens bestyrelse, der beslutter om et initiativ skal have støtte. En ansøgning sendes aldrig direkte til bestyrelsen. Med udgangspunkt i ansøgningen udarbejder Støtte- og bevillingsadministrationen en indstilling, som bestyrelsen tager stilling ud fra.
  • Hvilke indsatser får ikke støtte? Vores formål og strategi udelukker en række formål og projekter fra støtte. Du kan se eksempler på projekter, vi ikke støtter her.
  • Støtter Egmont Fonden indsatser i udlandet? Vi støtter kun projekter i Danmark og Norge. Det betyder, at vi heller ikke støtter projekter i Grønland eller Færøerne. Få overblik over, hvad Egmont Fonden ikke støtter her.
  • Hvor lang er behandlingstiden for en ansøgning? Inden du kan sende en ansøgning til Egmont Fonden, skal du sende os en forespørgsel per mail. Her vil du få svar inden for to til tre uger. Hvis du herefter er blevet opfordret til at ansøge, kan du sende os din gennemarbejdede ansøgning. Her vil man typisk få et svar mellem 1-9 måneder. Du kan læse mere om ansøgningsforløbet her.
  • Kan man kontakte Egmont Fonden, inden man søger? Ja, du er velkommen til at kontakte en af vores programchefer om en idé, inden du sender en forespørgsel. Før du kontakter os, kan du læse om vores almennyttige strategi. Du kan finde en medarbejder her.
  • Hvilken programchef er relevant for min idé? I Egmont Fonden indgår vi gerne i dialog med potentielle bevillingsmodtagere, inden de sender en forespørgsel. Vi har tre programchefer, som hver er tilkoblet et af de tre problemstillinger, vi tager afsæt i, når vi uddeler bevillinger. Se fordelingen af programchefernes område her.
  • Hvor finder jeg et skema til min forespørgsel/ansøgning? Egmont Fonden har udarbejdet en skabelon, som vi foretrækker, du bruger. Du finder skabelonen for en forespørgsel og en ansøgning her.
  • Stilles der formkrav til forespørgsel/ansøgning? En forespørgsel bør max fylde en A4-side, mens en ansøgning bør være kort og præcis og max fylde 10 side. Få information, om hvad en forespørgsel og en ansøgning skal indeholde, her.
  • Hvem modtager forespørgslen? Alle forespørgsler går til Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration, som vurderer, hvorvidt et initiativ er relevant for fonden at støtte. Alle forespørgsler bliver vurderet af mindst to personer.
  • Er det muligt at få begrundet ens afslag? Alle forespørgsler til Egmont Fonden bliver læst og vurderet. Vi sender aldrig et afslag, uden at mindst to personer har vurderet henvendelsen om støtte. Alligevel kan vi ikke tilbyde at give begrundede afslag. Det skyldes, at vi hvert år modtager mange flere forespørgsler, end vi kan støtte. Vi modtager hvert år cirka 1.000 henvendelser om støtte. Kun omkring 25 initiativer modtager støtte.