romerriget1200x450-foto-jonasheidesmith

Litteratur kan hjælpe børn og unge i livskriser

19.01.2015

Hvilken rolle kan litteraturen spille for udsatte børn, unge og familier? Det spørgsmål bliver diskuteret i radioprogrammet Romerriget, der blev sendt på Radio24syv i starten af det nye år.

Med i programmet er blandt andre Rachel Röst fra projektet Læs for Livet, Charlotte Blix fra Ungdomsmedicinsk Videnscenter på Rigshospitalet og Hannah Hagerup fra Kriminalforsorgen, som alle tre er nogle af Egmont Fondens bevillingsmodtagere. De fortæller om deres erfaringer med at bruge litteratur som en del af deres arbejde med udsatte børn, unge og familier, og de diskuterer, hvilken rolle litteraturen kan spille, når man har det svært. Hør radioprogrammet.

Litteratur kan forbedre livskvalitet

I programmet giver de medvirkende eksempler på, hvordan litteraturen kan bruges til at hjælpe børn, unge og familier i alle mulige forskellige sammenhænge. I projekt Læs for Livet har man skabt små biblioteker på steder rundt om i Danmark, hvor der er sårbare børn og unge, fx institutioner, julemærkehjem og krisecentre. Tanken er at invitere de sårbare børn og unge ind i bøgernes verden og på den måde forbedre deres livskvalitet – og støtte deres mulighed for at bryde med den sociale arv.

En pause fra virkeligheden

På Rigshospitalets ungdomsafdeling hjælper bøgerne alvorligt syge børn og unge til fx at få sat ord på deres følelser og tanker – eller de bruges som en pause fra virkeligheden, som et sted, de kan rejse hen, når deres egen verden ramler sammen.

Godnathistorier fra indsatte til deres børn

Litteraturen kan også bruges til at styrke og opretholde relationer. I Kriminalforsorgens projekt "Godnathistorier" får indsatte mulighed for at indlæse en godnathistorie på cd, som deres børn kan høre som godnathistorie derhjemme. Det kan gøre savnet mindre for barnet at høre sin fars stemme fortælle en historie, og samtidig kan det give faren en følelse af at kunne bidrage med noget til sit barn, også selvom han sidder i fængsel og er langt væk. Læs mere.

Højtlæsning for en hund

Og så kan litteratur – på alternative måder – også styrke børn rent fagligt. I projektet "Frivillige Læsehunde" kan børn, der har svært ved at læse, komme og læse højt for en hund. Tanken er at skabe et trygt og hyggeligt rum for børnene, hvor det er lige meget, om de læser forkert – det forstår hunden alligevel ikke ­– det vigtigste er, at børnene får øvet sig i at læse højt. Læs mere.

Litteraturen kan altså bruges på mange forskellige måder – og til mange forskellige formål.