julie-fik-en-vild-ide

Julie fik en vild idé

20.05.2015

13-årige Julie er med i Egmont Fondens signaturprojekt Lær For Livet, der sikrer omsorgsfuld læring til anbragte børn. Med hjælp fra sin Lær for Livet-mentor har Julie lige vundet andenpladsen i konkurrencen "Min vildeste idé".

Solen er fyldt med elektriske partikler. Det må vi da kunne udnytte..

De tanker har rumsteret i hovedet på 13-årige Julie Lerche Boalth Petersen, som går i specialklassen på Horsens Byskole på Fussingsvej. Tankerne fik hun tegnet ned på en stor planche, som viser, hvordan solens elektricitet kan opfanges af satellitter, der omdanner det til laserlys, som føres ned som elektricitet på jorden. Sagt med andre ord: hvordan man kan styre solvind, så man kan udnytte det.

Til at få hold på ideerne og tankerne fik Julie hjælp fra sin mentor, Kamma Rasmussen, som besøger Julie hver anden torsdag. Julie bor hos sin plejefamilie på Primulavej og er med i Egmont Fondens signaturprojekt Lær for Livet, som er målrettet anbragte børn og unge. Det betyder blandt andet, at hun har en mentor tilknyttet. Målet med projektet er at give anbragte børn lyst til at lære og at hjælpe dem med at blive dygtigere i skolen.

"Julie er f. eks. god til at læse, men det er ikke altid, hun forstår, hvad hun læser. Derfor læser vi en del sammen og snakker om, hvad der står", forklarer Kamma, som er pensioneret lærer.

Blev mega glad
Den ekstra hjælp til anbragte børn er der brug for, viser flere undersøgelser. Det er bl. a. bevist, at anbragte børn klarer sig markant dårligere i skolen end andre børn, og at langt færre af de anbragte børn får en ungdomsuddannelse.

Ifølge Kommunernes Landsforening får 40 pct. af de anbragte børn ikke folkeskolens afgangsprøve. For andre børn er tallet seks pct.

Det var Kamma, der opfordrede Julie til at sende sin planche ind til konkurrencen "Min vildeste idé", som er arrangeret af Unge Forskere. Og glæden var meget stor, da der kom svar om, at Julie idé var endt på en andenplads i konkurrencen for elever i 4.-6. klasse. "Jeg blev megaglad, for jeg havde brugt mange timer på det og gjort mig så umage. Jeg blev stolt af mig selv", fortæller Julie. Hun kan rigtig godt lide at arbejde med fysik og kemi, fordi det er sjovt at lave forsøg. Til gengæld har hun det sværere med nogle af de andre fag. Ifølge Kamma skyldes det blandt andet, at Julies selvværd ikke er så stort. Det forsøger hendes mentor at rykke ved.

Som at pakke en gave op
"At arbejde med Julie er lidt som at pakke en gave op. Der er så meget inde i hende, som Julie ikke selv er klar over, men det skal vi have fundet frem", siger Kamma, der har arbejdet med Julie siden juletid.

Foruden naturfag og læseøvelser vil makkerparret snart kaste sig over sprog. "Julie vil gerne lære tysk, men har det ikke i skolen. Vi har fået nogle bøger og skal snart til at øve os. Jeg er ikke så god til tysk, men jeg ved, hvordan man lærer, så det skal vi nok finde ud af", siger Kamma fortrøstningsfuldt. Med andenpræmien fulgte der en check på 1000 kr. til klassekassen, som ifølge Julie formentlig skal bruges på en klassetur.

"Det er rigtig godt, når Kamma kommer. Det hjælper mig til at lære mere", fortæller Julie